Přeskočit na hlavní obsah

Jak tě to proboha napadlo?


No jak... mám malou firmu... jednoho zaměstnance... a zakázky více či méně přicházejí. Někdy více, někdy méně, ale složenky, leasingy a závazky se tak nějak neptají, jestli zrovna zakázky mám a jestli mi zákazníci včas platí faktury.

A pak mám tři děti. Tak nějak se mi to (jsem si to) v životě podělal a na všechny platím alimenty. No a těm je taky fuk, že zrovna ne a ne přijít platba od zákazníka, který už má tři týdny po splatnosti.

Tak jsem si řekl, že si najdu stálou práci... zaměstnavatel mi bude platit zdravotní a sociální, podnikání nechám jako vedlejšku a peníze budou na účtu pravidelně. Sice budu pracovat víceméně zadarmo, protože to, co vydělám dám svému zaměstnanci jako mzdu (resp. ještě o něco více), ale budu mít klid. Ale zase... když už dělat práci jako hobby, mělo by to být něco, co bude člověka bavit... Co mne baví...? No řídit mne baví... Kamion? Blbost... to je člověk furt z baráku a já už mám rád své pohodlí... No... a uviděl jsem inzerát: "Přijmeme řidiče autobusu, zaplatíme řidičák na bus, milion výhod a super peníze... bla bla bla... s úctou ARRIVA.

No... autobus. Táta to kroutil přes dvacet let. Třeba to mám v genech :-) A asi by mne to bavilo.

Tak jsem se jim upsal, udělal si v Praze ŘP D a vrhnul se na to. Mezitím jsem se přestěhoval do Kutné Hory. Tam pro mne místo nebylo, tak jsem začal v Kolíně na MHD. A bavilo mne to. Směny sice vražedné, hodin jak na kostele, autobusy na rozsypání... ale ta práce jako taková - Super.

Za měsíc se uvolnilo místo na MHD v Kutné Hoře, tak jsem nadšeně přešel a zbavil se dojíždění. A tady jsem to kroutil skoro rok. Turnusy tři dny od 4 od rána do cca 18-20 do večera a jeden den volna. Plus jeden víkend v měsíci. Plus jeden vložený týden ranní nebo odpolední. Blbuvzdorná trasa od Nádraží k Poliklinice a zpět. Jediná ve městě. To v Kolíně to bylo pestřejší, tam je tras o hodně více.

Navíc... kolektiv, škoda mluvit. Pár jedinců s přístupem hamty hamty, ať mám víc než tamti, běžná praxe některých řidičů okrádat společnost nevydáváním jízdenek, zvláště cizincům a strkání si peněz do kapsy... odhaduju denní výdělek tak na 500 Kč... neohleduplnost k cestujícím, bezohledná jízda... kolikrát si důchodci stěžovali, že je řidič nenechá sednout a schválně se prudce rozjede... o tom, že by z nich vypadlo "Dobrý den" když jim vleze cestující do vozu ani nemluvím... nadávání důchodcům... Nevěříte? Všechno jsem to viděl na vlastní oči. A to není pro mne... A ti slušní a fajn se kterými se dalo mluvit byli v menšině. A slavná ARRIVA? Když ptáčka lapají...

Za rok práce jsem nedostal slíbenou uniformu, bezplatnou jízdenku pro sebe a rodinné příslušníky, o nějakém příplatku na penzijní pojištění ani nemluvím. Co autobus to kandidát na sešrotování (krom jednoho na MHD). To, že se vám nezavírají v zastávce dveře nebo se naopak sami otevřou za jízdy, to že se vám po najetí na výmol otevře přední nárazník, to že to v zimě netopí, v lepším případě to mírně zavlažuje, to že do autobusu za deště teče střechou... to jsou tak nepodstatné detaily, že to na podniku nikoho nevzrušuje. Vždyť se v tom vozí JEN lidi.

A samostatná kapitola - čistota. Myslím, že dojít do autobusu kontrola z hygieny a udělat stěry, tak nevyjede ani jedno auto. Řidiči zametají a vytírají podlahu. A občas utřou palubku a prostor u řidiče (aby viděli na budíky :-) Prostor pro cestující... tyče, sedačky... nezájem. A ty sedačky, to je dobrý hnůj. Mastné, špinavé... Za a) to není práce řidiče, za b) k tomu stejně nemá technické a úklidové prostředky, i kdyby k tomu měl čas a vůli. Když jsem se na to ptal na podniku, dostal jsem odpověď, že se dvakrát ročně dělá hloubkový úklid autobusů. No, asi jsem zrovna nebyl v práci... ale já to nezažil :-)

V Kolíně chodila do garáží uklízečka, která busy čistila. V Kutné Hoře? Nezájem... V Kolíně jsme na každé konečné měli mobilní toaletu na klíč. V Kutné Hoře? Nezájem... Atd. atd.

Tak jsem začal přemýšlet o změně. Zájezdy? Jezdit MHD v Praze? FlixBus? Pak jsem narazil na blog kluka, co jezdil MHD ve Švédsku. A začal uvažovat nad zahraničím... A zasáhl osud.

Na Facebooku se objevil inzerát personální agentury James Lewis a nabízeli práci řidiče autobusu v Londýně. 550 GBP týdně, zaškolení, podpora... A tak jsem jim napsal.

A co bylo dál?

čtěte dále...

Pohovor a první kroky...


Populární příspěvky z tohoto blogu

Atlas cestujících, část první - Babosedník

V jednom z předešlých příspěvků jsem rozebral řidiče autobusů, tak abych nezůstal nikomu nic dlužen, koukneme se dneska na druhou stranu barikády, tedy na naše milé cestující. Předem samozřejmě nutno podotknouti, že se jedná o nadsázku (řidiči autobusů samozřejmě vědí, že ne a že je to jen slabý odvar :-D ) a že máme, přesto všechno, naše milé pasažéry, cestující, kaštany či substrát, či jak jim jen chceme říkat, vlastně rádi :-) Na úvod tedy snad trocha definice, aneb, co nám o cestujících říká odborná literatura, konkrétně publikace "S lang pražských dopraváků"   od   autorů Františka Proška a Pavla Adámka: Kaštani [= přepravní substrát, = smetáci] cestující [vzniklo pravděpodobně v začátcích provozu metra, kdy při ranním otevření vstupu do stanic větší počet cestujících spěchal po schodech na nástupiště - "sypali se jako kaštany"] - vysypat kaštany: nechat vystoupit cestující Tolik citace z moudré knihy :-) Podobné vysvětlení lze najít i na stránkách Busportal.c...

Atlas cestujících, část třetí - Nekalé živly

Týden uběhl jako voda... zdá se mi to nebo tenhle rok letí jako zběsilý? Před chvílí byly vánoce a už každý blbne s Valentýnem. Než se otočíme, přijdou Velikonoce.  Myslíte, že Máchal (https://www.instagram.com/machalbusak/) bude na Valentýna v autobuse rozdávat místo tradičních bonbónů, taková ta srdíčka alá gumoví medvědi? Nebo objetí zdarma? :-D To by se mu nástup cestujících dobře protáhl. Pokud by si za sebe nesjednal zástup... Jestli někdo z vás pamatuje ve starých kloubových Ikarusech tu průvodčí, co seděla za přepážkou uprostřed busu, to by mohlo fungovat :-D Dnešní téma bude zase trochu ošemetné, ale když jsme zmákli kočárky, tohle dáme levou zadní. Zkusíme si povědět o těch "cestujících", které nevidíme rádi, ale přesto se nám vyskytují v míře nemalé. Jmenný atlas cestujících (nejen) pražské MHD Hnízdil Nevábný S tímto druhem máme zkušenost všichni, jak my řidiči, tak naši cestující. Je to taková ta bizardní postavička neurčitého tvaru, stáří, převážně mužského pohl...

Atlas cestujících, část třetí - Kočárník Mateřský

Zdravím vás po týdnu a děkuji za všechny vaše ohlasy :-) Jsem rád, že vás blog baví. Tento týden neproběhly žádné katastrofy ani mimořádné události, kromě vyloučení z přepravy několika nezpůsobilých jedinců a proto můžeme hned skočít na třetí díl. Nebojím se totiž, že by nebylo o čem povídat. Jmenný atlas cestujících (nejen) pražské MHD Kočárník Mateřský Protože tento druh cestujícího bývá výjimečně nervózní a nedůtklivý a toto téma tak bude výbušné jak Papinův Hrnečku vař, pomůžeme si citacemi z "Přepravních podmínek PID". Ty budou vždy kurzívou a podbarvené. Jako tato věta. Ono totiž býti rodičem nemluvněte není zpravidla procházka růžovou zahradou, ani pobytem v lázních, i když se vám to budou ze všech stran snažit vsugerovat. Kdo tu zkušenost má, dá mi jistě za pravdu. Toto téma nebude příliš veselé, ale přesto je nutné se mu pověnovat, protože to, co rodič dokáže vymyslet je občas neuvěřitelné... Pokud se k tomu navíc nenacházíte ve vrstvě obyvatelstva, které své, samost...