Přeskočit na hlavní obsah

DP Praha - základní kurz, den první

Ahoj, předem se omlouvám, že jsem toho za těch 14 dní volna nestihl tolik, kolik jsem čekal, ale za tu dobu, co jsem jezdil s Flixem po všech čertech, ďáblech a podobné havěti, se mi nahromadilo doma poněkud více úkolů. Odehrát x levelů her... teda, co to povídám, samozřejmě myslím spravit odpad, umýt okna, vyprat, vyžehlit... Ok, tak já stejně vím, že mi to nebaštíte :-)

Ale restů jsem stihl dost, jak v mém vedlejším zaměstnání, které mám jako OSVČ, tak doma v papírech... a něco jsem doma taky podě... teda udělal.

A najednou tu bylo pondělní ráno, 6. března 2023, 7 ráno a já stál před učebnou č.4 ve školícím středisku Dopravního podniku Hl. m. Prahy a zase jsem stál jednou nohou na startovní čáře dalšího životního kroku.

Sešlo se nás tam celkem 20. Docela dost, i přednášející se divili. Pravdou je, že nás, co máme hotové Déčko a přišli jsme "jen" na pětidenní kurz byla menšina. Pak tam byli kluci, co přecházejí z B nebo C na oprávnění skupiny D. Ti to mají na dva, potažmo na tři měsíce. Uff, docela hektar. A jedna paní, která se do podniku vrací po delší nemoci a musí si cosi obnovit :-) Tak ta je tam pro změnu jen na dva dny.

Co bylo zajímavé byla skladba "studentů". Pár kluků z metra, ať už řidičů (nebo jak se těm mašinfírům říká), tak z údržby, kteří jdou jezdit s autobusem na vedlejšák, protože je to baví. Nebo si aspoň myslí, že je to bavit bude :-) Potom pár OSVČ (těm asi neklaplo podnikání nebo jim naopak šlape až moc a oni se nudí a jdou kroutit volant... těm rozumím, tak jsem začal já, že jsem to měl jako koníčka), řidič dodávky, jeden panský kočí, student vysoké školy, taxikáři (těm už se asi zajídá vozit v autě tak málo lidí - a ještě jim nikdo neprozradil, že když budou vozit víc lidí, tak fakt nevydělají víc než na taxíku, kde vezou jednoho, dva...), jeden hostinský... a vojenský kynolog. Tak tam si to asi dokážu vysvětlit nejméně :-D

Zajímavá squadra. Nepočítám-li onu paní, která je u podniku od roku 2007 a tím pádem nás všechny může hravě strčit do levé zadní kapsy, tak jsem tam jediný autobusák. Ještě kolega, co jde se mnou na Kačerov, ten jezdil s busem u hasičů a snad nějaké zájezdy...

Tak jsme se usadili a v 7,15 to začalo.

Jestli se chystáte na stejný krok jako já a těch dalších 18 nešťastníků, kteří strkáme dobrovolně hlavu do chomoutu veřejné služby, pak mi dovolte v duchu tohoto blogu přihrát vám pár dobrých rad. Protože, jak to tak bývá, měli jsme mít s sebou pár věcí, které nám nikdo neřekl, takže někdo měl a někdo ne. Když vy to budete mít komplet, budete za borca :-D


Takže si nezapomeňte donést: tužku a nějaký papír nebo sešit na poznámky, potvrzení o pravidelném profesním školení s razítky - pokud jej máte, potvrzení o zkouškách na vysílačku, pokud jste jeho šťastným držitelem... pokud ne, uděláte si ho v rámci kurzu, jak jsem pochopil. Dále řidičák a bude fajn, když budete vědět svoje osobní číslo a útvar, kam vás přidělili. Vy, kdo jste starší ročníky, nejedná se o VU1350 motostřelců v Horné pri Čope, kde jste byli na vojně, ale o garáž, na kterou jste projevili přání vstoupit. V mém případku Garáže Kačerov, tedy útvar 131500.

Na začátku proběhne klasická prezentace, která spolehlivě vyplnila první část kurzu. Při ní jsme dostali výukové materiály a brožury (např. informační brožuru varující notorické alkoholiky, že tady jim pšenka nepokvete a marjánkou to nezachrání... tím méně výmluvou na mentolové bonbony) a návody na různé úkony, jako vypisování výkazů apod. Soubor testových otázek z BOZP, PO, SPP a D1/3. BOZP a PO snad znáte, to je klasická bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana. To, jak jsme se dozvěděli v první části kurzu, která byla právě na BOZP zaměřena je věc, které je u DP skloňována ze všech stran. Že by konečně změna k lepšímu a někoho zajímali lidi? No uvidíme, nebudeme se radovat předčasně. Vzpomeňme si na Londýn a příklad s nesvítícím reflektorem autobusu :-) Kdo neví, čte blog od začátku za domácí úkol :-)

SPP jsouc Smluvní přepravní podmínky neboli Bible, kterou se autobusák může ohánět, pokud ji má perfektně našprtanou. Pokud netušíte, jak to funguje, doporučuji si poslechnout zářný příklad z praxe, pro lepší atraktivitu zhudebněný: The Tap Tap - Řiditel autobusu .

A víte, co je naprostá pecka? Ta písnička je z roku 2010... předpokládejme, že ten incident mezi oním stěžovatelem a řiditelem autobusu se odehrál někdy v roce 2009. A v jedné z brožurek, kterou jsme dnes fasovali bylo tohle (a já se moc omlouvám, za uveřejnění, ale mně to přijde jako naprosto úžasná věc):


Protože přátelé, jestli se takhle staví Dopravní podnik ke stížnostem a podnětům, pak hluboce smekám hučku svou a v němém úžasu zírám. A nechte mne věřit, že ty dvě věci spolu souvisí. Mně to přijde .. waw!

No a ono tajemné D1/3, to jsou dopravní a návěstní předpisy pro autobusy. Co to je to nemám ánung, ale asi se to dozvíme :-D A z toho všeho bude v pátek testíček. Jupí :-(

Školení BOZP bylo od 8,20 do 10 hod. s několika přestávkami. Co mne tam ještě zaujalo, i vzhledem k rodinné události u nás doma, byla zmínka o tom, že nemáme jezdit jako čuníci a uzpůsobit styl jízdy tomu, že nevezeme haldu šutrů, ale lidské bytosti. Sladká to hudba pro mé ušní boltce. Konečně to slyším i odjinud. No a že když přijde nějaká stížnost od cestujícího, že pan řidič jel jako dobytče, pak proběhne šetření, například skouknutím kamerového systému z autobusu. A nebo se do autobusu pošle "figurant", který si bez vědomí řidiče jeho jízdu vychutná a pak o ní poreferuje. Jestli lítal v každé zatáčce jako nudle v bandě nebo jestli celou cestu zvládl bez držení... a bež žubů.

Moje žena cestovala (narozdíl ode mne, který MHD používám pouze v případech nejvyšší nouze) autobusem v říjnu 2022. Řidič po vyjetí ze zastávky nějak přehlédl, ignoroval, či čert ví co, nějakou paní s kočárkem a když už mělo dojít na souboj kočárek vs Sorka (kde bych rozhodně vsadil na kočárek), řidič vyměkl a dupnul na brzdu. V autobuse několik lidí popadalo a to tím stylem, že jedna cestující si způsobila újmu, která byla oceněna orgány činnými v trestním řízení jako... (cituji z protokolu, který leží vedle mne na stole:  "přečin Těžké ublížení na zdraví z nedbalosti podle §147 odst. 1,2 trestního zákoníku).

Takže asi úplně ne naražená nožička. A Mistr volantu vesele pokračoval v jízdě, i když v autobuse řev jako kráva, lidi na něj volali (spíš si dovedu představit, že ženské docela hystericky ječely) a dožadovaly se zastavení. Když konečně zastavil, zavolal sanitku přes dispečink (to se domýšlím; možná si ji lidi zavolali sami telefonem), nicméně prý se moc neměl k nějaké velké pomoci. Než dojela sanitka, většina lidí odešla na další spoj, včetně jednoho pána s rozbitou hlavou...

Tak chlapci a děvčata... takhle teda ne. Z profesního hlediska by mne docela zajímalo nahlédnout do spisu. Ale protože manželka měla "jen" naraženou nohu, což bylo při lékářském ošetření zhodnoceno jako lehké zranění, nechci, aby se připojovala k trestnímu řízení. I tak si myslím, že si to frajer vyžere dostatečně. Samozřejmě, že chápu, že ty okolnosti, které ho vedli k tomu dupnout na brzdu takovým stylem mohly být různé a cestující je těžko zhodnotí... jsem řidič autobusu a vím, že to na fleku nezastavím a než přežvejknout kočárek, raději taky zabrzdím... to mu snad ani tolik nevyčítám, protože neznám pozadí. Vyčítám mu tu ignoranci, která nastala poté. A ta zadokumentovaná je.
No... takže školení BOZP je sice děsná nuda, na druhou stranu by se to mělo opakovat, opakovat a opakovat.

V deset hodin začala hodně zajímavá část s paní z personálního odboru. Ta nám nejdřív pustila film o historii a současnosti Dopravního podniku. To bylo rozhodně zajímavé. Máme mezi sebou studenta, který je opravdovým fanouškem městské hromadné dopravy a jeho znalosti o autobusech, metru, linkách apod. jsou úžasné. Skvěle se vzájemně s personalistkou doplňovali a tím ta přednáška dostala šťávu. Přes nudné části, kde jsme si představovali personální strukturu vedení podniku, jsme se přehoupli do části o praktických věcech a už tu byla pauza na oběd.

Po ní následovala od 13,15 do 15,15, kdy dnešní kurz končil, část o předcházení trestné činnosti (jako že nemáme krást naftu, nevyhrožovat bezdomovcům, co se nám zabydlí v autobuse a nepít, nefetovat a nedělat kraviny). V druhé části už jsme začali probírat ryze praktické věci, jako druhy turnusů (tůrák, šejdr, zatahovák, vyjížďák (neplést s dojížďákem, to je něco jiného), cédéčko a noční. 

Probrali jsme co je co a v neposlední řadě jak probíhá příprava před a po směně, střídání na konečné i letmé střídání na lince a spoustu dalších mouder z praxe. Takže jsme zakončili tím, co opravdu budeme potřebovat a já už se těším na zítra.

A na závěr? Znáte slang Dopravního podniku? Tak jukněte sem... (nafoceno v čekárně u EKG na garážích Kačerov) Slang Dopravního podniku Praha

Tak zase příště a díky za sledování, vaše komentáře a zprávy a za to, že vás to baví číst :-)

Váš BusDriverCZ



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Atlas cestujících, část první - Babosedník

V jednom z předešlých příspěvků jsem rozebral řidiče autobusů, tak abych nezůstal nikomu nic dlužen, koukneme se dneska na druhou stranu barikády, tedy na naše milé cestující. Předem samozřejmě nutno podotknouti, že se jedná o nadsázku (řidiči autobusů samozřejmě vědí, že ne a že je to jen slabý odvar :-D ) a že máme, přesto všechno, naše milé pasažéry, cestující, kaštany či substrát, či jak jim jen chceme říkat, vlastně rádi :-) Na úvod tedy snad trocha definice, aneb, co nám o cestujících říká odborná literatura, konkrétně publikace "S lang pražských dopraváků"   od   autorů Františka Proška a Pavla Adámka: Kaštani [= přepravní substrát, = smetáci] cestující [vzniklo pravděpodobně v začátcích provozu metra, kdy při ranním otevření vstupu do stanic větší počet cestujících spěchal po schodech na nástupiště - "sypali se jako kaštany"] - vysypat kaštany: nechat vystoupit cestující Tolik citace z moudré knihy :-) Podobné vysvětlení lze najít i na stránkách Busportal.c...

Atlas cestujících, část třetí - Nekalé živly

Týden uběhl jako voda... zdá se mi to nebo tenhle rok letí jako zběsilý? Před chvílí byly vánoce a už každý blbne s Valentýnem. Než se otočíme, přijdou Velikonoce.  Myslíte, že Máchal (https://www.instagram.com/machalbusak/) bude na Valentýna v autobuse rozdávat místo tradičních bonbónů, taková ta srdíčka alá gumoví medvědi? Nebo objetí zdarma? :-D To by se mu nástup cestujících dobře protáhl. Pokud by si za sebe nesjednal zástup... Jestli někdo z vás pamatuje ve starých kloubových Ikarusech tu průvodčí, co seděla za přepážkou uprostřed busu, to by mohlo fungovat :-D Dnešní téma bude zase trochu ošemetné, ale když jsme zmákli kočárky, tohle dáme levou zadní. Zkusíme si povědět o těch "cestujících", které nevidíme rádi, ale přesto se nám vyskytují v míře nemalé. Jmenný atlas cestujících (nejen) pražské MHD Hnízdil Nevábný S tímto druhem máme zkušenost všichni, jak my řidiči, tak naši cestující. Je to taková ta bizardní postavička neurčitého tvaru, stáří, převážně mužského pohl...

Atlas cestujících, část třetí - Kočárník Mateřský

Zdravím vás po týdnu a děkuji za všechny vaše ohlasy :-) Jsem rád, že vás blog baví. Tento týden neproběhly žádné katastrofy ani mimořádné události, kromě vyloučení z přepravy několika nezpůsobilých jedinců a proto můžeme hned skočít na třetí díl. Nebojím se totiž, že by nebylo o čem povídat. Jmenný atlas cestujících (nejen) pražské MHD Kočárník Mateřský Protože tento druh cestujícího bývá výjimečně nervózní a nedůtklivý a toto téma tak bude výbušné jak Papinův Hrnečku vař, pomůžeme si citacemi z "Přepravních podmínek PID". Ty budou vždy kurzívou a podbarvené. Jako tato věta. Ono totiž býti rodičem nemluvněte není zpravidla procházka růžovou zahradou, ani pobytem v lázních, i když se vám to budou ze všech stran snažit vsugerovat. Kdo tu zkušenost má, dá mi jistě za pravdu. Toto téma nebude příliš veselé, ale přesto je nutné se mu pověnovat, protože to, co rodič dokáže vymyslet je občas neuvěřitelné... Pokud se k tomu navíc nenacházíte ve vrstvě obyvatelstva, které své, samost...