Ahoj přátelé,
děkuji za skvělé ohlasy na první část Atlasu cestujících, vidím, že jsem se nemýlil, že s první sedačkou (tzv. babosedem), máme všichni podobné zkušenosti. Kolega z Německa mi napsal, že u nich je situace stejná, s tím rozdílem, že cestující nastupují do autobusu na konečné ještě před nájezdem na výchozí zastávku, (je přece zima) a asistují mu při svačině. Lákavá představa.
Velmi rád si přečtu i vaše zkušenosti. Psát mi můžete na Facebook, Instagram i do emailu blog@busdriver.cz (kontakty jsou pod příspěvkem).
Dneska se podíváme na zvláště výživný druh a tím je Dobíhač Obecný.
Ale nejprve pár slov z praxe:
Co je nového v našich luzích a hájích?
Dneska jsem měl opět prima zážitek. Líbí se mi, jak Dopravní podnik předpokládá, že řidiči autobusů bez jakýchkoli problémů ovládají čtení myšlenek. Tedy automatickou znalost toho, co přece každý ví...
Prvním příkladem je to, co jsem tu popisoval už v jednom z předchozích příspěvků, kdy jsem u podniku začínal a to jsou místa střídání. Věc, která je zcela jasná pro každého řidiče, co tu jezdí alespoň pár měsíců. Nedejbože, že ale nastoupíš jako nováček. V naší mobilní aplikaci pro řidiče (což je mimochodem skvělá záležitost, ve které se dozvíš, jaké máš naplánované směny, kolik máš odpracováno, kolik máš odjetých km, jestli tvé přidělené auto má nějaké nemoci atd.), se vždycky u dané směny dozvíš, kde střídáš. Tedy samozřejmě, pokud jdeš na odpolední směnu. Ráno jezdíš z garáže ;-)
Teda, kde střídáš... Ne tak doslova. Dozvíš se například, že střídáš na Proseku. Ok... jenže tam na té křižovatce jsou 4 autobusové zastávky. Hmm... když to zúžíš na linku, kterou jedeš, ok, zbydou ti dvě. Teď si všichni klepou na čelo... vždyť je to jasné, vždycky se střídá na té a té... No jo, když to víš, je to brnkačka... až na to, že jako nováček to nevíš. A... pak jsou výjimky.
Klíčovští ví... všechny linky, co jedou z Vysočanské směrem na Kobylisy střídají na Proseku ve směru Kobylisy... až na 152. Ta střídá v protisměru. Jak to mám ku..a vědět, když je v apce napsáno "Prosek"???
Kačerovští ví... spousta linek střídá na Smíchovském nádraží. Na otočce. Až na... 129, ta střídá vzadu na obratišti tramvaje, což je flák cesty pěšky. Jak to mám ku..a vědět, když je v apce napsáno "Smíchovské nádraží"???
A tak dále. A víte co? Ona se pak každá minuta počítá a když běháte jak pitomci po zastávkách a hledáte, kde vlastně máte střídat... vyjukaní jako nováčci ze všeho a ještě k tomu tohle... třeba by stálo za to, to do té apky k místu střídání připsat... Jen nápad :-)
---
A dneska perlička. Na Klíčově máme oproti Kačerovu jednu výhodu. YES! Nemáme ty debilní schody, které měří asi kilometr a musejí se vyšlápnout pokaždé při cestě od metra na garáž!
To ale teď nemyslím. Myslím to, že každý autobus na ploše má svoje místo na zaparkování, označené číslem. Skvělá (a logická) věc. Na Kačerově jsme měli plochy 1 - něco... myslím 7, to není důležité. A ráno, když jste se dozvěděli, jaký máte přidělený bus, koukli jste na nástěnku a pod jeho evidenčním číslem jste si našli, že je na ploše 2... Abych nekřivdil, je tam ještě počítač, kam když zadáte číslo autobusu, ukáže vám to křížek, kde stojí. Beztak jdete na plochu a hledáte. Horší je, když se přes ten počítač zapomenete mrknout a hledáte na té ploše nablind... ale to je asi vaše chyba :-)
Nicméně systém, kde ráno kouknu na ev. číslo přiděléného vozu a podle rozpisu hned vím, že stojí na místě 518, je perfektní. Až na... dnešní ráno. Mám autobus 6769, kouknu na rozpis a hle... je na stání 518! Bezva. Tak tam ťapu. Ne, že by to bylo jako Praha - Prčice, ale pár kroků to na plochu je. Přijdu tam, 515, 516, 517... 518.Leč... něco je špatně. stojí tam bus 5720 (nebo tak něco). Kouknu na vedlejší zaparkované busy a jejich čísla... 6766, 6767, 6768... 5720... 6770. Hmm, tady je někdo blbej... Jsou tři ráno a moje mozková kapacita se pohybuje v základních (rozumněj, ne příliš vysokých), otáčkách.
Hmátnu po telefonu a volám garážmistrovi. Přesto, že mu to vysvětluju po lopatě už asi potřetí, vůbec nechápe, co po něm chci. Pak se dohodneme, že volám dobře... jenže na Kačerov :-D :-D :-D
Hmm... uložená čísla :-) Omluvím se mu a vytočím číslo garážmistra klíčovského. Ten pochopí mnohem rychleji, co mám za problém a suše mi oznámí, že můj autobus stojí u brány, protože: "to jede linku 120/1 a už asi pět let vám to tam dáváme, abyste nemuseli chodit na plochu..."
JAK TO MÁM KU . . A VEDĚT ???
Tak jsem mu poděkoval a šel z plochy na bránu pro autobus. Deset minut v pytli. A každá minuta se ráno počítá. Ještě, že nemrzlo...Lidi, přemýšlejte trochu o tom, že tyhle informace se fááákt v kurzu neučí a to, že si myslíte, že to všichni ví, nemusí být pravda. Říkal jsem si ok, jsem na Klíčově 4 měsíce i s cestou... tak jsem to říkal parťákovi, co mne na té 250 střídal a který je u podniku podstatně déle. A víte co? Slyšel to prvně!
Ach jo...
No a jinak. V pondělí jsem předával parťákovi auto s prázdnou přední gumou. Jak, proč... nevím. V úterý jsem naše auto měnil, protože odešla baterka nebo alternátor. A ve středu jsem jezdil s tou 6769. Tak jsem se naší 6971 svezl alespoň z Vysočanské na Letňanskou v rámci střídání :-)
Tolik asi k souhrnu zážitků a nyní...
---------------------------------------------------
Jmenný atlas cestujících (nejen) pražské MHD
Dobíhač Nedochvilný
Dobíhač Fitnesák
Dobíhač Vybíravý
Smluvní přepravní podmínky PID, část 4 B, odstavec 13. Cestujícímu při přepravě v zájmu zajištění bezpečnosti jeho i ostatních osob není zejména dovoleno: a) nastupovat nebo vystupovat, pokud je dávána zvuková nebo světelná návěst...
Dobíhač Utajený
- tento druh je záhadou všem řidičům a jen ti nejlepší jej dokážou rozeznat. Zpravidla se totiž jedná o zcela nenápadného jedince, který na první pohled Dobíhače připomíná. Má zrychlenou chůzi, toužebný pohled, který je však upřen kamsi podél autobusu, někdy, když je pohybově znevýhodněn berlemi, chodítkem apod. dělá nepřirozeně rychlé pohyby. Avšak... za celou dobu, kdy sedíte, máte prst na tlačítku dveří a hypnotizujete jej pohledem, abyste ze sebemenšího gesta, očního kontaktu, zamrkání, čehokoli, vyčetli, zda se jedná o dobíhače či jen chodce, který následně váš autobus mine a bude pokračovat ve své ranní procházce pro rohlíky, se na vás nepodívá a ni prstíčkem nenaznačí, zda s vámi hodlá sdílet prostor autobusu.Další postup je na řidiči. Buď zariskuje a posečká nebo dveře zavře a odjíždí. I tak někdy celá situace zůstane záhadou. Dveře se zavřely, autobus se rozjíždí a chodec zastavil na zastávce. Odpočívá? Lituje, že nedoběhl? Čeká na jiný spoj? Jeho tvář je nečitelná jako kamenná tvář rudého muže u besedního ohně. A tak se to asi nikdy nedozvíme...
----------------------------
A některé nejběžnější důvody, proč na vás řidič nepočkal nebo znovu neotevřel dveře po jejich uzavření?
- autobus má zpoždění. Uvědomte si, že každý z cestujících v pražské MHD plánuje na minuty. Přestupy, příjezdy, odjezdy. Všichni chceme být včas tam, kam jedeme. Otevření a zavření dveří, spolu s nástupem cestujícího zabere cca 30 sekund. Že to není mnoho? Od zastávky na další zastávku je to v Praze zpravidla 2-3 minuty, zpravidla méně. Pokud by řidič z deseti zastávek (tedy cca 15-ti minutové cestě), na každé druhé zastávce ztratil 30 sekund oproti jízdnímu řádu, bylo by to ve výsledku zpoždění 150 sekund... tedy 2,5 minuty. Nepočítáme, že tím přijde o preference na semaforech... a že se mu na konečné zkrátí jeho bezpečnostní přestávka. Asi jako kdyby vaši 30 minutovou přestávku na oběd šéf zkrátil obden na 15 minut. Nepříjemné, že? To, že se pak zpoždění načítají a autobusy nejezdí všas a vy nadáváte, je jen další efekt.
- řidič na frekventované zastávce již jednou i dvakrát dveře znovu otevřel, ale ačkoli např. z výlezu metra proudí další lidé, donekonečna to dělat nejde
- za autobusem v zastávce čeká na odjezd další autobus nebo tramvaj
Vězte, že jen u zcela vadných jedinců je důvodem škodolibost, zloba, nesnášenlivost a celková znechucenost jak cestujícími, tak jejich vlastní prací, životem a vesmírem vůkol.
Vždy si tak prosím rozmyslete, než rozkliknete aplikaci PID a začnete psát stížnost, že na vás ten hulvát nepočkal. A zamyslete se, zda jste vy udělali vše správně. Byli jste na zastávce včas? Stáli jste na zastávce viditelně? Měl váš vlkodlak košík? Necítil z vás řidič už kilometr před zastávkou alkohol? Neblížili jste se k autobusu příliš vrávoravým krokem s lahví vodky v ruce?
Pokud si na všechny tyto otázky odpovíte ve smyslu toho, co bylo v tomto příspěvku uvedeno, není jediný důvod, aby se vaše cesta neuskutečnila. A pokud navíc řidiče při odchodu pozdravíte, věřte, že vaše karma vystřelí až do vesmíru a vaše čakry se roztančí, jak třpytky na rohu duhového jednorožce :-)
Váš BusDriverCZ
Čtěte dále:
Atlas cestujících, část třetí - Kočárník Mateřský
---
A pokud chcete zprávy z první ruky, budu rád za sledování:
Facebook: Bus Driver CZ
Instagram: @busdrivercz
Email: blog@busdriver.cz
Komentáře
Okomentovat
Děkuji Ti za komentář :-)